FANDOM

Miasto
Giżycko

Herb Giżycka
Herb Giżycka
Państwo: Polska
Województwo: Warmińsko-Mazurskie
Powiat: giżycki
Gmina: Gmina miejska
Data założenia: 1437
Data uzyskania praw miejskich: 1612
Burmistrz: Jolanta Piotrowska
Powierzchnia: 13,72 km²
Populacja: ok. 32 tysiące
Kod pocztowy: 11-500
Tablice rejestracyjne: NGI
Giżycko (niem. Lötzen) - miasto zostało wybudowane w 1340 roku. Mieszkańcy miasta głównie zajmowali się barnictwem.

HistoriaEdytuj

Giżycko otrzymało prawa miejskie 15 maja 1612 roku. Pierwszym burmistrzem miasta był Paweł Rudzki. Zamek został zbudowany za czasów Winrich'a von Kniprode. Postawiono go na przesmyku miedzy jeziorami Niegocin i Kisajno. Służył też jako rezydencja prokuratora Zakonnego. Zamek otoczony był murem. Został zniszczony przez Litwinów, którzy byli pod panowaniem księcia litewskiego Kjestuta. Niedługo potem, krzyżacy odbuwali zamek. W 1525 roku budowla stała się rezydencją starosty książęcego. W latach 1613-1614 przebudowano go w stylu renesansowym. W XVII wieku zamek stał się własnością prywatną. Właściciel dobudował dwa skrzydła, które miały służyć w gospodarce. Zbudował również cylindryczną wieżę, która została zniszczona w 1945 roku. W XIX wieku częściowo rozebrano zamek. Zostawiono tylko czteropiętrowe skrzydło mieszkalne z dwuspadowym dachem oraz piwnicą o sklepieniu krzyżowym. W roku 1613 zbudowano ratusz miejski. W 1657 roku na miasto napadli Tatarzy. XVIII wiek jest dla Giżycka wiekiem klęsk. W latach 1709-1711 doszło do epidemii dżumy, przez co połowa mieszkańców zmarła, oraz lata 1756 i 1786, kiedy to Giżycko nawiedzają pożary. W latach 1843-1851 zbudowano Twierdzę Boyen. Budowla ta przyniosła miastu rozwój. W 1914 roku oblegali ją Rosjanie. Po wojnie została udostępniona do celów turystycznych. W 1868 roku zbudowano tory kolejowe przy Niegocinie, dzięki temu miasto zyskało na tym finansowo. 

CiekawostkiEdytuj

  • Oba skrzydła strawił ogień podczas wielkiego pożaru w Giżycku;
  • w Zamku rezydowali Józef Zajączek i Jan Henryk Dąbrowski;
  • nazwa "Twierdza Boyen" wzięła się od nazwy inicjatora budowy - Hermanna von Boyena;
  • w XIX i XX wieku Giżycko było również jednym z ośrodków walki o polskość Warmii i Mazur;
  • po wkroczeniu Wojsk Radzieckich w 1945 roku, mieszkańcy zostali ewakuowani;
  • Do czasu zakończenia wojny miasto nosiło nazwę "Lec".

ŹródłaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki